Bruks
Brukskurs hos Karlskrona Brukshundklubb

BRUKS

För att få tävla i någon av bruksgrenarna ska hunden vara registrerad i Svenska Kennelklubben (SKK) och den får inte vara yngre än 18 månader- i appellklass gäller lägst 12 månader. Dessutom krävs det att hunden har gått igenom mentalbeskrivning (MH) eller beteende- och personlighetsbeskrivninghund (BPH). Som förare ska man ha fyllt 12 år.

När man tävlar i någon av bruksgrenarna får man poäng på de tre olika delarna: specialmomentet som till exempel spår, och det andra specialmomentet, som t ex budföringsamt på lydnadsmomentet. Alla officiella bruksprov arrangeras av SBK:s lokalklubbar eller rasklubbar. För den som är intresserad av att träna och tävla i skydd och IPO arrangeras detta också av SBK och man måste ha en en licens som man ansöker om hos Brukshundklubben.

VÅRA KURSER I BRUKS

Klicka på bilden till det du är intresserad utav.

Vid frågor gällande brukskurser skicka ett mail till:

brukskurs@karlskronabk.se

I samarbete med: