MH
MH på Karlskrona Brukshundklubb

MH

Ett bra sätt att kunna få en nära och trygg relation till sin hund, är att lära känna dess mentalitet. Genom att göra Svenska Brukshundklubbens mentalbeskrivning får du din hunds beteenden beskrivna och därmed även en bra bild av vem din fyrfota kamrat är.

Krav för deltagande:

Det ställs vissa krav för att din hund ska få delta på en mentalbeskrivning:

• Minst 12 månader gammal
  • Registrerad i SKK eller i av SKK erkänd utländsk kennelorganisation
  • ID-märkt
  • Vaccinerad enligt gällande regler
  • Vara fullt frisk och inte löpa
  • Hunden får inte vara utsatt för doping eller andra otillbörliga förhållanden (seSvenska Kennelklubbens Nationellt dopningsreglemente för hund

Registrerad i SKK

Alla hundar som är registrerade hos Svenska Kennelklubben (SKK) har möjlighet att anmälas till MH.

Ej registrerad i SKK

Om du har en hund sominteär registrerad hos SKK men som ska provas i verksamheten för samhällsnyttiga hundar kan ni få göra MH om du först visar upp ett intyg från utbildaren.

En mentalbeskrivning tar ca 45 minuter, under den tiden går ni igenom en bana med olika moment.

Under den här tiden dokumenteras hundens beteende och reaktioner i de olika momenten utifrån en intensitetsskala i ett standardiserat protokoll. När beskrivningen är klar går beskrivaren igenom protokollet med dig.

Viktigt! MH är en beskrivning av hunden, alltså inte ett test där den blir godkänd eller underkänd

MH 2024

Anmälan sker via SBK Tävling

Lördagen den 13/4